torsdag 15 maj 2008

Fler böcker!

Igår skrev jag klart en pjäs som jag har arbetat med i några månader. Det är första gången jag skriver en pjäs och till skillnad från att skriva en roman är det nästan lätt! Man slipper det jobbiga, beskrivningarna, och låter bara karaktärerna prata på. Det är underbart. Jag är riktigt nöjd med resultatet, som jag kallat Alla deras dagar. Det fanns egentligen ingen annan tänkbar titel; allting bygger på de tre orden och på engelska motsvarar de Ever after, vilket jag tycker är så snyggt att jag bara måste försöka översätta pjäsen så snart som möjligt för att få skriva Ever after på framsidan av boken. På franska blir det svårare. (Inte för att jag skulle kunna översätta pjäsen till franska, åtminstone inte på ett sådant sätt att den blir bra, egentligen tror jag det samma gäller för engelska.) Som du kanske har förstått bygger titeln på de allra sista orden i en traditionell saga: "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar". På franska heter det, det är så fult och dumt så att det är jätteroligt egentligen; Ils se marièrent et eurent beaucoup d'enfants vilket betyder "De gifte sig och fick en massa barn" (min översättning). Det motsvarar inte alls den filosofiska grund jag massakrerat och byggt min historia på. Fransmännen får helt enkelt försöka leva utan min pjäs.

Jag har passat på att lägga upp min barnbok också, Boken om Karp och Koi som jag skrev för en Astrid Lindgren-tävling Rabén och Sjögren hade förra året. Man kan läsa mer om alla böckerna i min bokhandel.

Nu måste jag läsa Proust, för annars kommer jag inte kunna skriva mitt arbete om Marcels inre resor. Fast först ska jag äta jordgubbar.

2 kommentarer:

Sam sa...

Je trouve la couverture de "Alle deras..." très bien, mais celle "Boken om Karp och Koi"... Tu penses pas que ça va faire peur aux enfants ? :P

Mia sa...

Åh jag älskar också att skriva, aldrig författat ett manus dock. Hur kom du på tanken? Gick du någon speciell kurs? Nyfiken!

Härlig helg!
Kram Mia