måndag 19 maj 2008

À l'intérieur (och Madeleine Castaing)

Jag har ingen aning om hur många som läser den här bloggen, men idag har i alla fall två av mina kära kompisar påpekat att de tycker om det som står här. Lovisa sa till och med att min blogg är som hennes drömbild av Paris! Det var mycket roligt att höra. Det är nog för att jag bara berättar om de märkliga och intressanta sakerna som finns och som händer här hos mig. Jag känner inte precis själv att jag lever i min drömbild av Paris.

Min drömbild av Paris finns i alla de vackra husen som jag bara ser utsidan på. Ja, det som jag älskar mest med Paris är arkitekturen. Jag skulle så gärna vilja gå på något slags rundvandring och titta hur människorna (de rika gamla tanterna inne i stan såklart eftersom det är de som kan ha det som i en Paris-dröm) lever och hur de har dekorerat sina tjusiga våningar.

Vid ett tillfälle gick jag förbi ett skyltfönster på rue Rivoli. Det tillhörde en bokhandel, och en av böckerna hade ett foto på en mycket elegant flicka med 20-talsfrisyr på framsidan. Madeleine Castaing stod det, och jag antecknade. (Länk till bok.) Jag gick hem och googlade, och Castaing visade sig vara en dekoratör och antikhandlare som levde 1894-1992 (hon blev 98 år!). En parisiska som älskade det som var snyggt. På 30-talet var hon en viktig personlighet i konstvärlden och Chaïm Soutine har målat ett känt porträtt av henne:


På den amerikanska bloggen The Peak of Chic hittar jag bilder av interiörer med tapeter och tyger designade av Castaing. Detta är min drömbild av Paris:



Den sista tycker jag nästan bäst om. The New York Times berättar om att Castaings sommarhus i Chartres, Maison de Lèves är till salu (artikeln är från 2004).



Mitt drömhus!! Titta på de här bilderna som visar rummen:



Tänk att bo sådär. Inte konstigt att hon blev 98 år när hon hade ett sånt där fantastiskt sommarhus.

Titta bara vad gammal och nöjd hon ser ut:

Inga kommentarer: