onsdag 7 maj 2008

Miss Antilles

En sak jag gillar med Frankrike är att det i matvaruaffären finns en hylla med hårvårdsprodukter för svarta. Jag, som har ett hår som visserligen inte är afrohår men ändå ofta gör som det vill (jag gick tidigt med i gruppen "I have Kate Bush-hair" på Facebook) tittade en stund på den här hyllan förra gången jag var på Carrefour. Där hittade jag världens finaste shampooflaska (se bild): Miss Antilles kokosshampoo. Den ser ut som ett Barbieshampoo, eller hur? I alla fall ett Afrika-Barbieshampoo. (Fast Antillerna hör delvis till Frankrike, därför kan jag känna mig geografiskt kulturell när jag tvättar håret i fortsättningen.) Jag prövade shampoot igår, och det var... tja, kanske som vilket shampoo som helst, men huvudsaken är att det luktar kokos om håret, att flickorna på framsidan är söta och att det står "J'aime la nature" på flaskan.

För övrigt så har jag gjort min första tenta på universitetet idag. Det var i ämnet "Linguistique pour les textes littéraires" och jag hade kontrollerat hundra gånger att jag hade blyertspenna och sudd med mig. När vi satt oss ner sa läraren, Monsieur P: "Då kan ni ta fram papper och kulspetspenna." Jag trodde inte mina öron. Skulle man haft med sig eget papper? En kulspetspenna kunde jag fixa, men papper hade jag verkligen inte tänkt på att ta med. Jag vände mig därför om till den franska flickan som satt bakom och fick ett par papper av henne. Jag läste igenom texten, tyckte att jag inte fattade någonting, läste igenom frågorna, tänkte att jag aldrig skulle kunna svara på dem, satte pennan mot papperet och svarade på alla frågorna. Jag tror att det gick bra.

Jag har köpt en ny handväska med blommig insida. I eftermiddags tog jag med den och gick till Dupeyrouxparken som är som en sagolik oas bakom ett galler på andra sidan bilvägen. Där läste jag Proust och åt ett äpple. På hemvägen tittade jag in i Créteils kyrka och avstod från att köpa jordgubbar som var för dyra, men köpte pistagenötter för att jag inte såg la sortie sans achat.

Inga kommentarer: