onsdag 23 januari 2008

I Genève

Nu när jag har skrivit om allt det jag hade gått och haft i huvudet i ett antal dagar, kan jag börja leva i realtid. Det känns bra.

Jag befinner mig i Genève, Schweiz. Det gör jag eftersom Sam bor här och jag bor hos honom tills mina kurser på universitetet börjar i Paris. Jag ska flytta in i min studenlägenhet i Créteil den första februari. Fram till dess går jag här i Schweiz, vandrar på gatorna i Genève, shoppar armband på Claire's, läser böcker på svenska, engelska och franska, äter yoghurt och choklad, morötter och pepparrotsvisp, tittar på schweizisk, fransk och engelsk tv, planerar min kalender så mycket det går, och skriver här och i min dagbok.

Genève är en rätt intressant stad. Den är på samma gång väldigt internationell och riktigt schweizisk. Människorna på le tram, spårvagnen, pratar förutom franska engelska, spanska, portugisiska o.s.v, man hittar iranska dadlar och pistagenötter på torget och det finns otroligt många internationella restauranger (min favorit är den eritreisk-etiopiska La Gazelle d'Or på rue de Lyon 55). Samtidigt kantas gågatorna av lyxiga urmakare, det hänger schweiziska flaggor (röda korset fast inverterat) från husväggarna, det säljs kobjällror, schweiziska arméknivar och vykort med alper och sankt bernhardshundar, och det är aldrig långt mellan fondue-ställena som alla heter någonting i stil med Le Chalet Suisse.

Den här bilden tog jag från spårvagnen. Den visar mycket bra det jag tycker är speciellt med den här staden. Bilden är tagen ungefär där jag bor, man skulle kunna kalla det förorten men staden är så liten så det är nästan inte en förort utan mycket nära city. Bakom spårvagnen på bilden ligger små gulliga hus, och bakom dem de höga berg som man föreställer sig när man tänker på Schweiz (fast just de här hör till Frankrike, om jag inte minns fel). Åt andra hållet, bakom mig, ligger ett gäng fula höghus där de som inte har så mycket pengar bor. Sams hus har just målats rosa (till min glädje och hans förfäran) och längst ner i det ligger en trevlig pizzeria, vi prövade den i fredags, och en veterinärmottaggning. Jag tycker om att titta in där för veterinären samlar på elefanter som han ställer i vitrinskåp innanför skyltfönstren.

Ett av de faktum jag älskar med Genève, är att det är fullt av
chocolateries. Det betyder att man, när man väntar på att rätt spårvagn ska komma (för det finns ingen tunnelbana), kan smita in i genom en plingande dörr och köpa sig en chokladbit. Mmmmm.

Inga kommentarer: