lördag 26 januari 2008

Paris fashion week 2008: Mer reflektioner kring Jean Paul

Till att börja med kan jag nu konstatera att min tanke om att den Lilla Sjöjungfrun went Madonna inte var helt tokig. Jag har nämligen nyss hittat denna söta bild där Monsieur Gaultier kramas med artisten som om de vore väldigt bundis. Det här tycker jag var trevligt. Jag gillar bilden.

Sedan ska jag be att få lägga till några saker till tidigare nämnda inlägg. Nu har nämligen några tidningar uppmärksammat visningen och Vogue har lagt upp kollektionen på sin site. Min favorittjej som blixtrade förbi i tv-rutan härom dagen, var denna:
Den lilla sjöjungfrun på kryckor. Är det inte rörande? Såhär skriver Le Mondes Mathilde Gardin om saken:
"Jean-Paul Gaultier a proposé mercredi une collection haute couture envahie par les créatures aquatiques, sirènes séductrices ou marins mutins. Les belles échevelées, inspirées par "La Petite Sirène", une "femme libre", semblaient toutes sorties des eaux et dévoilaient, en trompe l'oeil, des tatouages."

(Ungefär: Jean-Paul Gaultier visade i onsdags en haute couture-kollektion invaderad av vattenvarelser, förförande sjöjungrur och busiga sjömän. De vackra, tilltufsade mannekängerna, inspirerade av "Den lilla sjöjungfrun", en "fri kvinna", verkade alla nyss uppkomna ur havet, och ibland skymtade en tatuering förbi.)

Nu, chère Madame Gardin, undrar jag vad du menar med "femme libre". Det är möjligt att jag har missförstått dig, men SER DEN DÄR HANDIKAPPADE TINGESTEN PÅ BILDEN UT SOM EN "FEMME LIBRE"? Och Jean Paul: Om jag inte minns fel, fick den lilla sjöjungfrun faktiskt FÖTTER innan hon skulle ta sig omkring här uppe på land. Hör du det, fötter! Hur menar du att en femme kan vara libre utan fötter?

Här är några av mina favoriter från kollektionen:


Bilder från: Vogue
Artikel från Le Monde: Haute couture: les séductrices sirènes de Jean-Paul Gaultier

Inga kommentarer: