tisdag 29 januari 2008

Vad jag har gjort i helgen, t.ex.

Jag tycker om att åka tåg i Schweiz. Jag har till och med ett eget kort som vi fixade i Luzern (jättejättemysig stad) och som gör att jag betalar reducerat pris. Förra helgen åkte vi till Neuchâtel, en stad som inte gjorde så stort intryck på mig, kanske för att McDonalds var det enda som var öppet, och den här helgen åkte vi till Vevey. Det är Vevey som är på bilderna. Vevey ligger ligger mycket nära Montreux, och motsvarar ungefär Frankrikes riviera. Hit åker de rika människorna och bor på Montreux Palace, en gigantisk vit hotellbyggnad med gula markiser, och här hålls den berömda Montreux Jazz Festival. Charlie Chaplin har bott i Montreux, och Shelley och Keats. Det finns en trevlig liten bok av Henry James som heter Daisy Miller. Den utspelar sig i Vevey. Jag läste den bara därför.

En liten bit ovanför Vevey och Montreux bor Sams föräldrar. Deras område är ett sådant som jag, när jag åker förbi med bil eller tåg, undrar hur man kan stå ut att bo i, för alla hus är exakt likadana och lika små. Det är fint och idylliskt, men jag undrar det ändå varje gång. När man kommer in i huset, däremot, förstår man att alla tavlor, böcker och tesorter hör ihop med husägarnas liv, och att det är i dem och i rummen som meningen finns. De hade två katter men en har sprungit bort och inte kommit tillbaka.

Någonting som jag tycker om med Schweiz är att det i matvaruaffärerna finns förpackningar med "picknick-ägg", och de är färgglada! Jag är inte så jätteförtjust i ägg, men jag älskar de här bara för att de är så fina.

Igår hade jag tråkigt och tog därför ett kort på mig själv:

1 kommentar:

Sam sa...

Non, Kristina ! Charlie Chaplin vivait à Vevey (Corsier pour être plus précis), pas à Montreux :P.